THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES
Powered By Blogger

Friday 12 August 2011

story about my beloved vehicle..

hye assalamualaikum..bersiaran terus dari lepas sembahyang subuh harini bersaaman hari jumaat 12 august 2011..lagi sebulan je lagi dah nak masuk U balik dah..lame betul cuti sem ni...kalo ade kelas dah abes da 1 sem..huhuu...xpe lah nak wat camne kan..best gak cuti lelame ni..hahaha ok this monin nak cerite pasal moto kesayangan..

unfortunately moto ni pon bukan la dibeli atas name aku..aku just user ke 2 selepas abang aku,..emm abg aku kasi moto ni pon sbb nak memudahkan aku ulang alik g kelas or g memane jela..thanx bro..jasamu ku kenang selalu..huhuhu

so bile da smpai kat tangan aku ni kene la aku jage condition die agar moto ni always at peak performance n tip top condotion kan..oh ye...lupe nak kenalkan..moto aku bergelar Yamaha 125zr..dibeli pada tahun 2002 bersamaan aku form 3 time tu..n aku secare officially menggunakan moto tersebut pada taun 2005 bersamaan time aku kat poli...huhuhu

semenjak dari tahun 2002 lagi sampailah sekarang..moto ni ngan aku memang bnyak kenangan n one of them bole bace kat sini apart of that jugak..moto aku ni telah melalui beberapa fasa ataupun version yang menyebabkan kelainan dari segi performance dari yang asal..nak tau lebih kene la sambung bace lagi kat bawah neh...hahaha


version 1.0
version 1.0 adalah originally setup dari kilang...125 aku pon adalah 125zr 1st model yang kuar kat malaysia..agak rugi sbb abg aku beli color biru sbb rim die 6 batang..kalo amik color merah rim 3 batang original enkei harge die sekarang boleh cecah rm300 untuk sebijik rim..mahal pon sbb die limited edition..version 1.0 pon memang performance die sngat tip top..mmg aku xdpat lupekan the tenderness of the acceleration..tak macam sekarang ni dah..tu la kelainan setting kilang ngan setting kedai..tp ade kedai yang boleh setting lagi lembut dari kilang tau..sendri mau cari la k...

version 2.0
version 2.0 ni terjadi dek disebabkan banjir besar yang berlaku sekitar taman TTDI Jaya shah alam..time tu tahun 2006 dan aku di semester ke 2 ketika di politeknik..ceritenye camni...kawan kejut bngun tido pagi...turun bawah je (umah 2 tingkat) air da paras lutut dah..time tu moto kat lua (agak rendah) so kitorang bawak moto masuk dalam rumah (area lebih tinggi)..eventhough kitorang dah bawak moto kat dalam rumah pon..air masih naik n total air naik smpai paras pinggang kat dalam rumah..n aku memang xleh nak wat pape dah pasal moto aku..time tu pon air dah sampai kat paras sit (tempat duduk)...tinggi kan???...and then bile air dah surut itulah 1st time aku godek2 moto ngan bantuan kawan2 serumah..bukan bodek2 ape pon...tuka minyak itam..buang air dlam ekzoz..cuci carburetor (kawan yang buat) n...emm tu je kot..yang bestnye bile bukak tempat minyak itam...tengok minyak tu da jadi dam susu dah...color minyak tu dah jadi putih sbb bcampur ngan air...hmm..lagi 1 yang kelakarnye bukak moto ade bnyak skru kan...then bile pasang balik ade 10 skru tertinggal...hahaha lawak je kan...

version 2.25
version ni terhasil dari bantuan kawan aku yang bernama mohd razif..hahaha thanx dude...jasamu ku kenang selalu...huhuhu..ala version ni pon xde la gempak sngat...cume kesinambungan dari version 2.0 je..time ni pon la aku 1st time camne nak bukak head..block..piston ngan carburetor moto ni..n then ade la setting angin skit...(sedeh gak la sbb setting dah lari asal..) emm..tujuan version 2.25 ni pon msti la nak kasi clean up dari banjir aritu kan..time ni pon same...bile tuka minyak itam still warna putih minyak die...quite awkward sbb lain dari warna asal..emm lepas buat version 2.25 ni pon agak ok la jugak rasenye sbb dah buang karat2 carbon yang ade kat kepala piston tu..so piston tu leh pergi ngan lebih ringan la kan..

version 2.5
version 2.5 ni plak jadi sbb aku maintain time praktical kat toshiba..yelah time practical bnyak duit kan sbb dpat gaji...hahaha ape yang aku wat kat version 2.5 ni tmasuk la maintain or repair brek dpan n belakang yang dah makin keras..termasuk la ganti minyak brek..tuka getah pump dalam tu ngan brek plat...emm lain2 ade la jugak certain penambahan accessory kat moto tu...emm lagi ape eh...haa...tuka clutch plate kat dlam engine...time bukak engine tu pon nampak la berkarat kat dalam tu kan...hahaha maklumlah time tu plak mmg 1st time bukak tepi engine (not open the whole engine)

version 3.0
version 3.0 terhasil sbb dek dah tak tahan ngan rase gegaran time bwak moto...gegaran ni terhasil dari engine yang setelah di cek make tercetus la pensebabnye ialah dari bering yang terdapat kat rod yang menggerakkan piston..time nak buat version 3.0 ni macam2 la jugak dugaannye..skru patah la..itu la ini la...hahaha mcam2 beb..oh ye..version 3.0 ni pon hasil usaha sama aku ngan kawan aku yang menginap kat tg. malim perak..time ni pon aku sem 1 kat poli tg. malim..buat pon kat rumah die..ngan limited tools kitorang mmg la agak rushing wat keje..tp kebanyakan keje die la yang buat..aku wat keje pon yang easy2 je..cam cuci tu la ini la..n bukak mane2 part yang mudah...

agak terkilan jugak time tu sbb buat kat rumah die..so laman rumah die mmg kotor dan berminyak..tahan telinga la kan denga mak die berleter...even mak die xmarah aku tapi aku selaku penyebab sume tu mmgla terase...so im really sory la makcik...alasan aku time tu pon...sbb aku xwat ptptn time smbung diploma..so sy xde duit la nak wat kat kedai..sy wat ngan wan (anak makcik tu) pon modal rm200 lebey je...so im really sory n i really meant so...huhuhu

so ngan keadaan yang serba kekurangan tu maka tersiap la hasil yang agak tidak memberangsangkan..hasil dari tu jugak la aku kene wat version yang lebih up sbb makin bnyak berlaku masalah...sori la wan..im really appriciate what ure did to me..

version 4.0
version 4.0 pulak terhasil dari problem2 yang terdapat dari version 3.0..paling mudah cerite version 4 ni buat je kat kedai cine kat banting...advance champion name kedai tu..hahahaa n hasil dari version 4.0..bunyi moto aku mmg cam moto baru..lembut je even 2 stroke type..gegaran pon xde n their acceleration is very smooth..version ni pon abg aku yang sponsor sbbkan aku dah xde duit..hahaha thanx bro...senang cerite ape yang aku tuka time version 3.0 tu aku tuka balik in version 4.0..i think its greater bearing n greater setting..

version 5.0
its the latest version of my vehicle..aku buat version ni pon kat kedai je...yelah aku mane la ade xperience sngat pon nak godek2 moto ni..version 5.0 ni pon tjadi sbb mulenye nak servis ade licking kat head..then bile orang kedai tu bukak cepat2 die call aku...katenye piston aku dah retak..(mmg aku dah tau pon retak sbb dari version 3.0 aku da mention) but that time aku ingatkan piston tu da mengalami keretakan kronik..hahaha then die ckap pon block calar..sbb crack of the piston tulah...hahaha so aku tampe pkir panjang pon bgtau la...korek baru jela block tu bang...so terhasil la lubang block yang lebeh besar...piston yang lebih besar...dan minyak masuk lebih banyak dari actual setting...tp pon orang kedai tu buat best jugak la..agak pickup la jugak moto aku skang..tp unfortunately dah xde la fuel save kan...hahaha

so i thing thats all for this now...gotta sleep...hahaha good morning everyone..sayonara~



0 comments: